Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jáma smrti a řeřavá bažina : Prolnutí
Walter, František ; Marek, Petr (oponent) ; Cenek, Filip (vedoucí práce)
Prolnutí dvou osobních mytologí.
Situace mystičky podle Hildegardy z Bingenu aneb hledání výchozího postavení Hildegardy jako autorky Scivitas
Živná, Magdaléna ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na knihu Scivias, kterou napsala Hildegarda z Bingenu. Tato slavná žena, učitelka, kazatelka, prorokyně, abatyše a léčiteka se narodila v roce 1098 ve dnešním Německu a po svém úspěšném životě zemřela v roce 1179. Bakalářská práce pracuje s Hildegardinou mystickou literaturou a pokouší se přiblížit Hildegardin přístup k jejímu vlastnímu mystickému dílu. Ve svých vidění popisuje rozdílné nadzemské obrazy a také se je snaží vyložit, často mnoha různými způsoby. V jejím vlastním úvodu do knihy Scivias sedm bodů, které nám mohou pomoci jejímu přístupu porozumnět. Sedm bodů je také přítomno v jejím dopise Bernardovi z Calirvaux. Mezi body patří: křehkost, nebeský plamen, pochopení knih (především Bible), tajemství, bdělost, vztah s ostatními lidmi a prostotu. Text práce je rozdělen na kapitoly a v každé kapitole se autorka snaží charakterizovat jeden z bodů. Je zmíněna otázka Hildegardina duševního zdraví, sociální pozice žen ve středověku nebo skutečnost imaginace. Na konci je uvedeno schéma, které se pokouší představit vztah mezi jednotlivými body, které byly popsány výše.
Mystická cesta sv. Terezie od Ježíše: reflexe v českém prostředí od roku 1900 do současnosti
Bušková, Magda ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Lorman, Jaroslav (oponent)
Svatá Terezie od Ježíše, španělská mystička 16. století a reformátorka karmelitánského řádu, představuje ve svých dílech nauku o vnitřní modlitbě a všech jejích stupních na základě své osobní zkušenosti života s Bohem. Záměrem této práce je analyzovat Tereziinu mystickou cestu jako proces duchovního života s jednotlivými fázemi proměn. Bude se zabývat tím, co pro lidský život znamená být spojený s Bohem v Tereziině pojetí a zároveň předloží, jakým způsobem byla Tereziina nauka o mystické cestě reflektována od roku 1900 do současnosti v českém prostředí respektive autory českými a autory zahraničními, jejichž díla byla přeložena do českého jazyka. Práce bude vycházet z konkrétního textu díla Vnitřní hrad, v němž Terezie vyobrazuje duši s mnoha příbytky. Struktura práce bude definována jednotlivými příbytky, jimiž jsou asketické a mystické etapy modlitby. V úvodu práce bude představeno samotné dílo Vnitřní hrad a rovněž asketické první až třetí příbytky, již byly předmětem předchozí bakalářské práce. Mystické etapy modlitby, jež jsou reprezentovány čtvrtými až sedmými příbytky, budou tvořit hlavní část diplomové práce. Za metodologické východisko se považují reflexe jednotlivých autorů s poukazem na kontext a způsob, jimiž Tereziinu nauku o mystice prezentovali, popularizovali a aktualizovali. Klíčová...
Postava golema v německé literatuře a její možné interpretace
Škorvánková, Lucie ; Markvartová, Eva (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá postavou golema a jejími možnými interpretacemi. První kapitola je zaměřena obecně na umělé výtvory, do kterých bývá řazena právě postava golema. Druhá kapitola se věnuje původu a významu slova golem, dále uvádí výčet jeho vlastností a návody ke stvoření. Kromě typického pojetí golema pojednávají následující dvě kapitoly o archetypu stínu a motivu dvojníka. Archetypem stínu se podrobněji zabýval C. G. Jung a co se týče problematiky dvojníka, vychází tato práce z díla O. Fischera a D. Hodrové. Pátá kapitola je věnována pražskému golemovi a jeho stvořiteli rabbi Löwovi. Kromě českých pověstí jsou uvedeny i pověsti německé, konkrétně kniha Sippurim, ze které mnozí autoři ovlivnění golemovským tématem čerpali. V následujících kapitolách jsou rozebírána jednotlivá díla německé literatury. Jako první je analyzována báseň Ludwiga Kalische Die Geschichte von dem Golem, ve které je lyricky zpracován motiv golema. Následuje rozbor díla Isabella von Ägypten od A. von Arnima, které pojednává o golemovi ženě, dvojnici hlavní hrdinky Belly. Kromě těchto dvou děl je interpretována i povídka Der Sandmann od E. T. A. Hoffmanna, ve které se objevuje jak postava golema, dřevěná loutka Olimpie, tak motiv dvojníka v podobě advokáta Coppelia a prodejce tlakoměrů Coppoly. Posledním dílem,...
Situace mystičky podle Hildegardy z Bingenu aneb hledání výchozího postavení Hildegardy jako autorky Scivitas
Živná, Magdaléna ; Hošek, Pavel (vedoucí práce) ; Bargár, Pavol (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na knihu Scivias, kterou napsala Hildegarda z Bingenu. Tato slavná žena, učitelka, kazatelka, prorokyně, abatyše a léčiteka se narodila v roce 1098 ve dnešním Německu a po svém úspěšném životě zemřela v roce 1179. Bakalářská práce pracuje s Hildegardinou mystickou literaturou a pokouší se přiblížit Hildegardin přístup k jejímu vlastnímu mystickému dílu. Ve svých vidění popisuje rozdílné nadzemské obrazy a také se je snaží vyložit, často mnoha různými způsoby. V jejím vlastním úvodu do knihy Scivias sedm bodů, které nám mohou pomoci jejímu přístupu porozumnět. Sedm bodů je také přítomno v jejím dopise Bernardovi z Calirvaux. Mezi body patří: křehkost, nebeský plamen, pochopení knih (především Bible), tajemství, bdělost, vztah s ostatními lidmi a prostotu. Text práce je rozdělen na kapitoly a v každé kapitole se autorka snaží charakterizovat jeden z bodů. Je zmíněna otázka Hildegardina duševního zdraví, sociální pozice žen ve středověku nebo skutečnost imaginace. Na konci je uvedeno schéma, které se pokouší představit vztah mezi jednotlivými body, které byly popsány výše.
Mystická cesta sv. Terezie od Ježíše: reflexe v českém prostředí od roku 1900 do současnosti
Bušková, Magda ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Lorman, Jaroslav (oponent)
Svatá Terezie od Ježíše, španělská mystička 16. století a reformátorka karmelitánského řádu, představuje ve svých dílech nauku o vnitřní modlitbě a všech jejích stupních na základě své osobní zkušenosti života s Bohem. Záměrem této práce je analyzovat Tereziinu mystickou cestu jako proces duchovního života s jednotlivými fázemi proměn. Bude se zabývat tím, co pro lidský život znamená být spojený s Bohem v Tereziině pojetí a zároveň předloží, jakým způsobem byla Tereziina nauka o mystické cestě reflektována od roku 1900 do současnosti v českém prostředí respektive autory českými a autory zahraničními, jejichž díla byla přeložena do českého jazyka. Práce bude vycházet z konkrétního textu díla Vnitřní hrad, v němž Terezie vyobrazuje duši s mnoha příbytky. Struktura práce bude definována jednotlivými příbytky, jimiž jsou asketické a mystické etapy modlitby. V úvodu práce bude představeno samotné dílo Vnitřní hrad a rovněž asketické první až třetí příbytky, již byly předmětem předchozí bakalářské práce. Mystické etapy modlitby, jež jsou reprezentovány čtvrtými až sedmými příbytky, budou tvořit hlavní část diplomové práce. Za metodologické východisko se považují reflexe jednotlivých autorů s poukazem na kontext a způsob, jimiž Tereziinu nauku o mystice prezentovali, popularizovali a aktualizovali. Klíčová...
Sport jako teologická výzva
SVOBODA, Vojtěch
Cílem práce je popis souvislostí mezi spiritualitou, křesťanstvím a sportem v historii i současnosti. V první části je podtržen rituální původ her a sportu předkřesťanských kultur, především antického Řecka a Říma. Revoluční křesťanství oddělilo fyzická klání od náboženského rituálu. V hodnocení her tehdejšími křesťanskými autory (Pavel, Tertullian, Basil, Jan Zlatoústý, Jan Kassián a Jan Klimak) je však patrná nejednoznačnost. Terčem kritiky byly idolatrický původ her a jejich propojení s kulty. Atributy typické pro antického atleta, sebekázeň a vytrvalost, naopak zůstávaly nahlížené pozitivně. Atletovu vůli i ochotu překonávat překážky dávali někteří z církevních Otců za příklad i pro zápolení spirituální, silný význam v této souvislosti nesl pojem "atlet Kristův". Historická část obsahuje rovněž hodnocení sportu ve formě tehdejších her u Tomáše Akvinského, který v otázce posuzování hříšné povahy her předkládá pravidlo rozumu. Jedna z klíčových otázek současné teologie sportu je představena na rozdílu mezi teologickými koncepty současných autorů Rev Dr Lincolna Harveyho a Rev Dr Roberta Ellise. Harveyho teorie, založená na systematickém základu, vychází z klasických axiomů křesťanské nauky. Sport je v ní chápán jako "liturgie kontingence člověka", odehrávající se v autonomním prostoru, který Bůh láskyplně poskytuje svému stvoření. Důsledkem této teorie je popření transcendentního rozměru sportu. Ellis vychází z empirického výzkumu, prováděného mezi sportovci. Pozornost zaměřuje především na snahu o dosažení nejlepšího možného výkonu, kterou s odkazem na Irenea z Lyonu, Maslowa a další interpretuje jako odraz Boží sebetranscendence nutné pro stvoření člověka. Sport dle Ellise plní v současné společnosti některé z funkcí dříve náležejích např. organizované formě náboženství. Závěrečná část se zabývá stavy změněného vědomí ve sportu a jejich poměrem k mystice. Autor nejprve popisuje vlastní prožitky, aby je posléze interpretoval z pěti hledisek (filosofického, teologického, fenomenologického, transpersonálního a skeptického). Na tomto základě formuluje vlastní výklad souvislostí mezi sportem a mystikou, jehož závěry pomáhají prohloubit uvedenou diskuzi a rovněž mohou přispět k nalezení řešení.
Kosmologická témata a geometrická koncepce v islámském umění
Štojdlová, Tereza ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce "Kosmologická témata a geometrická koncepce v islámském umění" pojednává o vztahu nábožensko-kosmologických filozofických názorů a jejich vlivu na výtvarné umění. Teoretická část je o rysech islámského umění a podává stručný přehled náboženských, vědeckých, filozofických, obecně kulturních a uměleckých vlivů islámské kultury tzv."zlatého věku" světové kultuře. Navazuje část věnovaná kosmologii. Třetí část je o prostupování kosmologických témat do geometrických forem v jednotlivých výtvarných projevech na příklady konkrétních děl. Poslední část je věnována expresivní interpretaci symboliky kosmologie a geometrie. Praktické část má formu videa z vlastní taneční tvorby, která je expresivní interpretací podnětů a inspirací téma diplomové práce. Pedagogickou část je návrh výtvarného projektu pro vyšší ročníky ZUŠ (popř.SŠ) na téma diplomové práce, z části zdokumentovaný a reflektovaný v praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.